Efter flere forsinkelser forventes det første af seks nye inspektionsskibe (Offshore Patrol Vessels) til den canadiske flåde at blive leveret senere i år.
Projektet som har været undervejs siden 2007 har undervejs mødt skarp kritik. I 2013 stillede to canadiske tænketanke i en rapport spørgsmålstegn ved behovet for bevæbnede isforstærkede skibe. Givet det fremherskende trusselsbillede i Arktis efter afslutningen af den kolde krig og det gode forhold mellem Canada og Rusland vurderedes de største trusler i Arktis at stamme fra narkosmuglere og illegale immigranter.
Our underlying point is that in the absence of any threat that currently requires even a light gun, why are we building purpose-built Arctic vessels for the navy to essentially duplicate functions that could be fulfilled by the coast guard?
Sådanne vurderinger og opfattelser kan naturligvis sammen med trusselsbilledet ændre sig over tid. Siden 2013 har opfattelsen af forholdet til Rusland og den generelle udvikling i Arktis givet anledning til genovervejelser. I 2017 udtrykte Canadas senat bekymringer over den manglende bevæbning på den nye klasse af inspektionsskibe
These arctic patrol vessels (…) will lack significant force projection in the form of weapons system. These limitations are troubling and raise the question of whether the taxpayers are receiving value for the monies spent.
Som det canadiske eksempel viser, er det vanskeligt, om ikke umuligt, at forudsige, præcis hvilke omstændigheder kommende enheder til Søværnet kommer til at operere under. Trusselsscenarier og opgaveportefølje kan ændre sig markant i løbet af den tid, der går fra indledende projektering til operativ ibrugtagning for slet ikke at tale om den forventede levealder for Søværnets skibe. Dette taler for, at også kommende enheder til Søværnet fra start skal projekteres med størst mulig fleksibilitet for øje.
Skriv et svar